NÚKIB varuje před podvodnými telefonáty: Jak se účinně bránit?

SecurityGuideAktuality, Kyberbezpečnost

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (dále jen NÚKIB nebo Úřad) zaznamenal v tomto týdnu opakovaně oznámení od lidí, kteří čelili podvodným telefonátům.

Během hovoru se pachatelé zaštiťují jmény zaměstnanců NÚKIB. Konkrétně v jednom z případů se takto povedlo vylákat z oběti více než půl milionu korun. Úřad proto upozorňuje na to, že tyto telefonáty jsou podvodné.

Minulý týden NÚKIB už před podvodnými telefonáty varoval. Lidé jsou během nich pod časovým nátlakem naváděni k převodu financí na „rezervní“ účty. Při telefonátech se mj. pachatelé zaštiťují jmény zaměstnanců NÚKIB, které získali pravděpodobně z veřejně dostupných zdrojů a snaží se tak dodat situaci na vážnosti a důvěryhodnosti.

Jak se účinně bránit? Zachovejte chladnou hlavu!

NÚKIB proto doporučuje: „Pokud se stanete terčem podobného telefonátu, nepodléhejte nátlaku, který na vás bude vyvíjen. Hovor ukončete a navštivte osobně pobočku vaší banky nebo oficiální webové stránky daného úřadu či instituce. Vyhledejte v kontaktech oficiální telefonní číslo, zavolejte na něj a ověřte si, zda vám volal skutečně zaměstnanec úřadu či instituce. Následně se spojte se svou bankou a také s Policií ČR.“

Pachatelé dnes běžně dokáží napodobit (podvrhnout) jakákoliv telefonní čísla (tzv. spoofing), tedy i ta oficiální. Obětem se tak může zdát, že příchozí hovor je skutečně např. od NÚKIB nebo bankovní instituce. Nemusí tomu tak ale být.

NÚKIB opakovaně vyzývá veřejnost k maximální obezřetnosti. Nikdy na základě neověřených telefonátů či komunikace s neznámými osobami prostřednictvím SMS, e-mailů či jiných zpráv nedělejte žádná unáhlená rozhodnutí v podobě převodu finančních prostředků, sdílení důvěrných informací o sobě nebo svých bankovních či jiných účtech.

Zdroj: nukib.cz; JM