Co stojí kyberútok? Peníze i reputaci.

SecurityGuideAktuality, Kyberbezpečnost

Stát se terčem kyberútoku, to je nepříjemné a nákladné samo o sobě. Ztráta důležitých dat nebo peněz je jedna věc, finanční náklady spojené s opravou napadeného systému je věc druhá. A k tomu je třeba přičíst, hlavně tehdy, když jste firma, pošramocenou pověst. Ta se napravuje velmi těžko…

Nemocnice v Benešově, karvinská těžební společnost OKD, seznamovací portál Ashley Mariso nebo operátor Talktalk. To, že jste o těchto institucích slyšeli, není s velkou pravděpodobností výsledek dlouhodobých marketingových aktivit, ale důsledek toho, že čelily kyberútoku. Neúspěšně. Mnohdy dlouhodobě budovaná reputace tak „padla“ během pár dní. A s ní pak mnohdy i desítky milionů na nápravu škod. Kybernetický útok rozhodně není levná záležitost – ať už na něj koukáte z jakéhokoli úhlu pohledu.

Když v roce 2015 zaútočil na firmu Talktalk 15letý hacker, přišla firma nejen o data 4 milionů zákazníků, ale její akcie na londýnské burze o 10 % hodnoty. Seznamka Ashley Madison po úniku 36 milionů dat o svých klientech zase o veškerou důvěru (a mnozí z jejích prominentních klientů o pověst, protože zprostředkovávala mimomanželské poměry).

Celkové finanční náklady, které musela na nápravu všech škod vynaložit nemocnice v Benešově, pak její zástupci odhadli na zhruba 60 milionů českých korun.

1 kybernetický útok – škody na mnoha frontách

Dá se předpokládat, že v budoucnu škody u firem, které IT zabezpečení neřeší koncepčně, dále porostou. A to nejen kvůli stále rostoucí aktivitě hackerů, ale i postupující digitalizací – se kterou roste počet (mnohdy nepoučených) uživatelů, zařízení i procesů, které jsou na IT závislé. Radek Šichtanc, bezpečnostní expert v oblasti telekomunikací pak dodává: „Kybernetické útoky dál porostou, co do počtu, ale i sofistikovanosti. Poroste tak nutnost investovat do kybernetické bezpečnosti a dle mého bude ten růst percentuálně minimálně dvouciferný.“ 

Bez komplexního zabezpečení pak logicky porostou i škody, které útočník napáchá. A to nejen ty okamžité, ale i škody, které firmu často pronásledují i týdny a měsíce po útoku. Jaké že to jsou?

Okamžitá paralýza hlavní činnosti firmy

Zastavené výrobní linky, zaměstnanci na nuceném placeném volnu doma, nulová produktivita a ztráty, které rostou s každou další hodinou. Dnes roste zranitelnost především průmyslových a energetických společností. Studie společnosti Ponemon vyčíslila průměrnou ztrátu středně velkého výrobního podniku na 22 000 dolarů (téměř půl milionu českých korun) za každou hodinu, kdy výrobní linka stojí.

Pro zajímavost: Průměr nákladů vynaložených na bezpečnost je 284 korun na každých 100 000 Kč obratu, tedy zhruba jen 0,3 %. Nejvíce z tohoto pohledu do bezpečnosti investují vydavatelé software a poskytovatelé internetových služeb (714 Kč), následují banky a finanční instituce (560 Kč) a pro někoho překvapivě státní správa (476 Kč).

Ztráta nebo zašifrování dat

Hodnotu dat si neuvědomíte, dokud o ně nepřijdete. To často říkají zástupci firem, kteří se ztrátou nebo zašifrováním dat potýkali. Jestliže měla firma před útokem správně nastavenou politiku zálohování, pak může obnova trvat „jen“ pár hodin. V opačném případě hovoříme o týdnech a zároveň o definitivní ztrátě části informací. Firma tak na dlouhou dobu ztrácí nejen produktivitu, ale mnohdy i pro provoz nezbytná data. A přichází samozřejmě o současné i budoucí zákazníky.

Reputační škody

Podle analýz věnují firmy na zabezpečení IT průměrně do 5 % z celkového rozpočtu firmy. Nejvíce v tomto směru vynakládají vydavatelé software a poskytovatelé internetových služeb, v závěsu jsou banky a finanční instituce. Nicméně během pandemie 43 % deklarovalo, že bude investice do zabezpečení IT muset snížit. Do marketingu pak firmy podle průzkumu Stem/Mark investují nejčastěji do 10 % svého rozpočtu a za covidu přistoupila ke snížení marketingových rozpočtů jen zhruba 1/3 firem. A to navzdory tomu, že dlouhé roky pečlivě budovaný brand může právě kvůli kyberútoku shořet jako papír už za pár hodin. Firma se tak připravuje nejen o současné, ale i budoucí zakázky a klienty.

Pokuty

Laxnost se nevyplácí. Dojde-li ke ztrátě citlivých dat, pak může Úřad na ochranu osobních údajů uložit pokutu do výše až 20 000 000 euro, případně do 4 % z celkového celosvětového ročního obratu za předchozí finanční rok. Je pravdou, že české úřady k tak extrémním pokutám (prozatím) nepřistoupily, zároveň už ale prohřešky firem neřeší jen symbolickými sankcemi. Připočtěte k výše zmíněným bodům ještě třeba právní služby, nákup nového hardwaru, softwaru nebo například pomoc externích odborníků s obnovou dat, a máte opravdu pořádný zářez do firemních financí.

Ransomware: Kolik stojí výkupné?

Pokud se společnost stala terčem ransomware útoku, pak jí útočníci mnohdy nabídnou možnost koupit si dešifrovací klíč. Cena výkupného ale v čase roste, útočníci chtějí víc a víc.

Zatímco v roce 2015 se hackeři spokojili s výkupným 100 až 200 dolarů za jedno dešifrovací zařízení, v roce 2017 už chtěli 300 až 600 dolarů. Zaplatit výkupné nicméně neznamená, že firma dostane data zpět.

Řešení?

Pořád to samé, ale bohužel pořád podceňované: Prevence, prevence, prevence.

Zdroj: geeky.cz, O2, zpracovala Andrea Novotná