Chytrá auta v ohrožení. Hackeři číhají všude

SecurityGuideAktuality, Kyberbezpečnost

Chytrá auta

Jen si to představte. Jedete po dálnici a z ničeho nic v autě klesne teplota. Z ventilátorů na vás naplno začne foukat studený vzduch a ve zmatku se přestanete naplno věnovat řízení.

Pak se na čelním skle začnou hýbat stěrače tam a zpět, i když jste je sami nezapnuli. To nejhorší ale přijde záhy. Automatická převodovka se přeřadí na neutrál a váš vůz uprostřed provozu z původních 110 km/h začne rapidně ztrácet rychlost.

Moderní auta jsou vlastně počítače na kolech. A otázka kyberbezpečnosti se jich týká taky, byť nás to možná předtím nenapadlo. Hackeři totiž už v minulosti dokázali, že nad autem umí získat v podstatě plnou kontrolu. Pojďte si přečíst, jak se jim to povedlo.

Jak hacknout chytré auto?

Debata o nutnosti zabezpečení moderních automobilů před kyberútoky se minimálně ve veřejném prostoru vede zhruba od roku 2015. Tehdy portál Wired zveřejnil reportáž, ve které hackeři ovládli vůz značky Jeep řízený redaktorem. Scénář byl samozřejmě domluvený, posloužil jako první veřejná ukázka, která otevřela diskuzi.

Etičtí hackeři Charlie Miller a Chris Valasek přitom tehdy ukázali, že kybernetické hrozby jsou pro auta skutečně velké. Při demonstraci možností, které moderní auta hackerům nabízejí, začali zlehka. Nejprve zapnuli klimatizaci na nejvyšší úroveň, pak zastavili auto uprostřed dálnice, a pak…? Asi už teď tušíte, že příběh z úvodu článku nebyl ze sci-fi filmu, ale právě z této reportáže. V té pak následně ukázali i to, jak vám hacker pod určitou hranicí rychlosti může ovládat volant – a také zařídit, že vám přestanou reagovat brzdy.

Tohle přitom nebyla ta úplně první ukázka, kterou Miller a Valasek přichystali. Už o dva roky dříve ukázali témuž redaktorovi magazínu Wired, jak dovedou ovládnout auto pomocí diagnostického konektoru na jeho palubě. Rozdíl byl tentokrát v tom, že hackeři nemuseli s redaktorem sedět v autě. Vše u Jeepu Cherokee, který se tak stal jakýmsi smutným hrdinou a milníkem na poli kyberbezpečnosti aut, ovládali na dálku. Ke všemu využili online připojení k ovládacímu infointment panelu vozu. Skrz něj se ovšem dostali i k zásadním funkcím auta, jako třeba převodovka.

Hacknout jde i Teslu

Jak se rychle ukázalo, hackeři mohou na dálku získat kontrolu nad téměř jakýmkoli online připojeným automobilem. S rostoucím tlakem na snižování emisí a bezpečnost posádky tudíž v posledních letech dramaticky narostlo i množství automobilových počítačových systémů. A aktuální posun mobility k samořiditelným autům jen závislost vozů na výpočetní technice prohlubuje. Totéž platí o elektromobilech, které online řeší i své nabíjení.

Že není proti hackerům v zásadě imunní žádné auto, ukázali rovnou v roce 2015 i další bezpečnostní experti. Ti na konferenci DEF CON předvedli, že umí získat plnou kontrolu nad elektromobilem Tesla Model S. Tesla se přitom chlubí tím, že není tradiční automobilka a má v mnoha ohledech jiné postupy. Nicméně v oblasti kyberbezpečnosti mají její auta v podstatě stejné slabiny jako ti ostatní.

Auto bez palubního systému? Pro hackera žádný problém

Hackeři už také v minulosti několikrát ukázali, že vstupním bodem útoku nemusí být samotný palubní systém auta. Existují různá chytrá řešení, která udělají i ze staršího auta inteligentnější stroj nebo třeba umožňují funkce jako vzdálené sledování, odemykání či startování auta. Většinou tahle řešení zajišťují zařízení připojená do diagnostického konektoru se SIM kartou. I takové zařízení se může stát terčem hackerů. A jako vstupní bod poslouží například telefon uživatele a aplikace v něm.

Jednu z prvních chyb tohoto systému objevili bezpečnostní experti v USA u aplikace OnStar RemoteLink koncernu General Motors. Útočníci se díky chybě v aplikaci mohli vydávat za oprávněného uživatele a auto na dálku odemknout a nastartovat.

Objevují se ale i závažnější bezpečnostní rizika. Vedle schopnosti hackerů získat určitou kontrolu nad autem existuje i nebezpečí ransomwaru. Hackeři jednoduše mohou za odblokování auta požadovat výkupné. Nicméně ve většině případů je pořád u aut mnohem obvyklejší, že útočníci ke krádeži využijí některou ze starších metod. Třeba zachycení a zneužití signálu z dálkového klíčku vozidla.

Jak se dá proti útokům na chytrá auta bránit?

Neexistuje zatím antivirový sofrware, který by se do auta dal nainstalovat. Pokud máte smartphone spárovaný s vozem, základem je dostatečně silné heslo. Slabá místa, která by hackeři mohli prolomit, musí ohlídat a zazáplatovat samotné automobilky pomocí aktualizovaného softwaru. V dnešní době už proto běžně na vývoji nových aut spolupracují i odborníci na kyberbezpečnost. Ti se podílejí už na samotném návrhu auta.

Hackerských útoků na auta sice zatím není tolik, a alespoň navenek se zdá, že jde o marginální riziko. To ale není tak úplně pravda. Hackování chytrých aut může být potenciálně velmi nebezpečné, ale zároveň je to i příležitost pro výrobce automobilů, aby svá vozila ještě více zabezpečili a vylepšili. Díky neustálému vývoji technologií a výzkumu bezpečnosti je pravděpodobné, že se situace v budoucnu zlepší a hackeři budou mít méně prostoru pro útoky. Výraznou práci v tomto ohledu zatím odvádějí etičtí hackeři, kteří s automobilkami a celým odvětvím spolupracují na zabezpečení aut.

Zdroj: O2, AN