Vidět a být viděn: základní pravidlo bezpečnosti na silnicích. Krátké dny nahrávají dopravním nehodám na neosvětlených místech.

SecurityGuideBezpečnost pro širokou veřejnost

Podzim a zima díky krátkým dnům nahrávají dopravním nehodám, kterých se účastní neoznačení chodci a cyklisté. Ti se vystavují velkému nebezpečí, ačkoli povinnost používat reflexní prvky za snížené viditelnosti na komunikacích mimo obec, kde není veřejné osvětlení, ukládá od roku 2016 zákon. Důležité je však i umístění prvku, ideálně na pohyblivé části těla, tedy na zápěstí či kotníku ve směru tak, aby jej řidiči viděli. Také řidiči motorových vozidel musí být na cestách vždy dobře vidět.

Neoznačení chodci a cyklisté se vystavují velkému nebezpečí. Podle statistik bývá v tomto ročním období nejvíce dopravních nehod. Chodci společně s cyklisty patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Zejména na podzim, kdy ráno je dlouho tma a odpoledne se brzy stmívá, je zapotřebí, aby byli lidé vidět a předešli nehodám. Střet s autem může mít osudové následky. Také řidiči motorových vozidel musí dbát na to, aby byli při svých cestách vždy dobře vidět.

Vidět a být viděn. Základní pravidlo bezpečnosti na silnicích, které by měl dodržovat každý nejen v podzimních měsících. “V provozu nejsme sami a měli bychom být k sobě navzájem ohleduplní. Jak může řidič zajistit bezpečí ostatních, když dobře neuvidí přes znečištěné čelní sklo automobilu nebo když se chodec oblékne do tmavého oblečení a za šera vyrazí na procházku? Abychom při snížené viditelnosti zabránili nehodám, musíme být zodpovědní a obezřetní,“ zdůrazňuje Markéta Novotná, krajská koordinátorka MD BESIP Libereckého kraje.

Viditelný chodec

Chodci by pro zvýšení své viditelnosti měli používat kombinaci pestrobarevných oděvů doplněných reflexními doplňky. Existuje jich celá řada. Od běžně známých reflexních pásků, přívěsků až po doplňky oblečení, nebo reflexní části samotných oděvů či celoreflexní oděvy. “Na trhu je celá škála dostupných fluorescenčních a reflexních doplňků a prvků, kterými se můžeme vybavit. Člověk je díky nim vidět na téměř čtyřnásobnou vzdálenost než v bílém oblečení a v provozu se bude určitě cítit bezpečněji,“ říká Jan Polák z Týmu silniční bezpečnosti. Doplněk však musí být správně umístěný. „Na uchu batohu či kabelky schovaný pod paží nám bude k ničemu. Nejlepší je umístění na pohyblivé části těla, tedy na zápěstí či kotníku. Případně ve směru tak, aby jej řidiči viděli,“ radí Polák.

Povinnost používat reflexní prvky za snížené viditelnosti na komunikacích mimo obec, kde není veřejné osvětlení, ukládá od roku 2016 zákon. Reflexní prvky by však měly být běžnou součástí při nevlídném počasí nehledě na místo, kde se chodec pohybuje.

Viditelný cyklista

Mnoho cyklistů od vyjížděk neodradí ani nízké teploty, mlha a déšť. Neměli by však podcenit svou bezpečnost a viditelnost. Za běžného denního světla musí být jejich jízdní kolo nebo koloběžka povinně vybaveno odrazkami. Za snížené viditelnosti pak navíc i bílým světlem vpředu a červeným světlem vzadu. Cyklisté by v těchto dnech měli sami sebe a svá kola nebo koloběžky vybavit dalšími reflexními doplňky. Jejich jednoduchým použitím při jízdě zvyšují svou bezpečnost. „Například pro zřetelné ukázání znamení o změně směru jízdy je vhodné mít v oblasti zápěstí reflexní pásku,“ říká Markéta Novotná.

Viditelný motorista

Neviditelná dopravní nehoda nehrozí pouze chodcům a cyklistům. I řidiči motorových vozidel musí být pro ostatní účastníky provozu viditelní. Svou viditelnost zajistí zejména správnou funkcí světlometů. Majitelé starších vozidel by měli zkontrolovat propustnost světlometů, případně si světla očistit, rozleštit nebo pořídit nová. U nových automobilů je důležité důkladné vyzkoušení automatických světel.

Dobrá viditelnost u řidičů motorových vozidel však znamená i dobrý výhled řidiče z vozidla. Hlavně před zimou je zapotřebí zkontrolovat gumičky stěračů, dostatek nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů, skla uvnitř odmastit a zkontrolovat funkci klimatizace, která usnadňuje odmlžení skel.

Zdroj: TZ ČTK; JM