Security Guide přináší seriál Ženy v bezpečnosti, kde bude čtenářům představovat zajímavé ženy z oboru. Jako první jsme se ptali obchodní ředitelky bezpečnostní agentury SECURITAS ČR, Martiny Němcové

Security Guide přináší seriál Ženy v bezpečnosti, kde bude čtenářům představovat zajímavé ženy z oboru. Jako první jsme se ptali obchodní ředitelky bezpečnostní agentury SECURITAS ČR, Martiny Němcové.
„Motivují mě vlastní nároky.“
Martina Němcová působí v SECURITAS ČR i v oboru komerční bezpečnosti od roku 2014. Pracovala na různých obchodních pozicích – sales support, business development manager a dalších. Od 1.1.2019 je odpovědná za obchod, business development, marketing a globální program Securitas AB – Client Excellence.
Jako bylo Vaše dětství? Měla jste nějaké, pro dívku netypické zájmy?
Vlastně ani ne. Zajímaly mě sporty, volejbal, atletika, závodění. Spíše mě ovlivnilo to, že pocházím z malé vesnice v Severovýchodních Čechách a na místě, kde jsme bydleli, bylo málo dívek, proto jsem byla zvyklá trávit čas v klukovské partě. Možná i proto mi dnes vyhovuje pracovat v převážně mužském prostředí.
Co Vás lákalo na studiu Policejní akademie?
Odmala jsem chtěla pracovat u policie, vyšetřovat zločiny, pracovat u kriminálky. Proto jsem chtěla jít už na střední policejní školu. Nakonec jsem se ale k oboru dostala až na Policejní akademii, kde mě zajímaly předměty, jako jsou kriminalistika, kriminologie či psychologie. Detektivní příběhy a kriminálky mě baví dodnes i ve volném čase.
V SECURITAS jste začínala v roce 2014 jako obchodní referentka. Měla jste předtím nějaké zkušenosti z oboru? Proč jste si vybrala právě tuto firmu?
Předchozí zkušenosti jsem neměla žádné, nastoupila jsem do SECURITAS hned po škole, protože v té době u policie prakticky nepřijímali nové uchazeče o práci. Po pár týdnech v HR oddělení mi nabídli místo v obchodu a už po tři čtvrtě roku jsem mohla pracovat jako samostatný obchodník. Takový postup byl pro mě motivující. Když mě pak zařadili do mezinárodního programu SECURITAS Managment Training, a mohla jsem celý rok 2015 strávit intenzivním školením v různých zemích světa, rozhodla jsem se zde zůstat a využít investic a důvěry, kterou do mě SECURITAS vložil. Důležité pro mě bylo, že SECURITAS je mezi bezpečnostními agenturami skutečně špička.
Na pozici obchodní ředitelky SECURITAS působíte už skoro dva roky. Jaké byly Vaše první měsíce v této zodpovědné roli?
Měla jsem silný pocit zodpovědnosti a chtěla sobě i okolí dokázat, že to byla správná volba. Jedna z věcí, na kterou jsem se od začátku zaměřila, bylo zvyšování povědomí o značce, online marketing a PR. Vyhráli jsme ocenění SuperBrands a přitáhli více pozornosti médií, což se projevilo i na obchodě. Možná i díky tomu máme nyní více globálních zákazníků.
Co vše spadá do Vaší kompetence?
Obchod v ČR se zaměřením na nové významné klienty, mezinárodní projekty, koordinace vzdělávání obchodního týmu, marketing/PR, online, správa CRM systému.
Setkala jste se někdy s pochybnostmi ohledně svých schopností proto, že jste žena, a navíc tak mladá?
Spíše se setkávám se svými vlastními pochybnostmi, které mě neustále motivují a posouvají dál. Občas je někdo při obchodních jednáních překvapený, že přijdu já jako žena. Nedají to zprvu najevo, ale často se hned poté přiznají a omluví se, že jejich první dojem byl jiný. Vážím si upřímnosti.
Musela jste někdy pracovat více nebo lépe, abyste dokázala, že se vyrovnáte mužům?
Takto to necítím, motivují mě spíše moje vlastní nároky než nároky ostatních.
Proč si myslíte, že je v ČR málo žen v politice nebo ve vedení firem?
Nejsem odborník na gender, navíc mám zkušenost, že i v našem oboru žen přibývá, takže to vidím optimisticky.
Jaký je Váš názor na kvóty?
Obecně mi není blízká myšlenka kvót. SECURITAS jako švédská firma samozřejmě firemní kvóty stanovuje a sleduje poměry žen a mužů ve vedení společnosti, ale dělá to spíše formou doporučení, žádné kvóty nevymáhá. Myslím, že to je dobrý přístup.
Brzy po Vašem nástupu do ředitelského křesla přišel covid. Jak pandemie ovlivnila činnost vaší firmy?
Na jedné straně se redukovaly služby v objektech s omezeným provozem, například v kancelářských budovách či továrnách a některých prodejnách. Na druhou stranu rostla poptávka po nových službách, například asistence při měření teploty či udržování rozestupů. Rostl také zájem o automatická bezobslužná řešení, přišel (a poté splasknul) boom termálních kamer a zařízení pro kontrolu kapacitních limitů v prodejnách. Celkově nám pandemie pomohla s dotažením digitalizace u našich klientů, takže máme prakticky všechny činnosti ostrahy nyní evidované v digitálním systému. Co se týče obchodních výsledků, skončili jsme nakonec podobně jako v roce před pandemií.
Jaká je firemní vize a strategie do dalších let?
Naším cílem je vytvářet inovativní bezpečností řešení, a to kombinací schopných lidí, moderních technologií a práci s daty. Z pracovníků základní ostrahy se stávají spíše kvalifikovaní operátoři technologií. Mluvíme také o prediktivní bezpečnosti, kdy nám sběr a analýza dat umožňuje ušít klientům řešení doslova na míru, a dokonce předvídat incidenty.
Co byste poradila ženám, které chtějí uspět v bezpečnostní sféře?
Nebojte se, že bezpečnostní obor je ryze mužský, už to tak dávno tak není. Své schopnosti zde můžete zhodnotit stejně jako v jinde.