O bezpečnosti v automobilu trochu jinak, aneb jak přes újmy i v zimě přestát kolaps na dálnici

SecurityGuideBezpečnost pro širokou veřejnost

20.01.2022 se na dálnici D5 stala hromadná nehoda. Důsledkem, toho muselo mnoho řidičů a cestujících opustit vozidla a dlouhé hodiny čekat na vyřešení situace mimo vozidla, v zimním nepříjemném počasí.

Situace, kterých nastává každou zimu několik. I když nedojde k havárii, poškození vozidla, není úplně pohodlné třeba čekat několik hodin na uvolnění dopravního kolapsu, zprůjezdnění silnice a podobně.  Pokud má řidič v automobilu děti, vyjel jen na krátkou cestu a dostal se do podobné kalamity, nebo je již delší dobu na cestě a najednou stojí a sleduje nervózně stav paliva. Nabírá situace na dramatičnosti. Nedokáži si dost dobře představit, jak dopadnou v taktových to situacích řidiči eAut, protože klasický diesel si bere při „motohodinách“ cca. 0,6 litrů paliva na hodinu. Jak dlouho vydrží v zimě při státní a topení baterie eAuta, si nejsem jist.

A zde narážíme na moment, kdy se nutně ptáme, proč při školení řidičů v rámci tzv referenčních zkoušek; v rámci BOZP a všech možných, se neškolí řidiči na to, jak se připravit na tyto kolapsy.

Je asi každému jasné, že čím více člověk v zimě jezdí, tím je pravděpodobnější, že se někdy do podobné situace dostane. Osobně mám za sebou i několikahodinová státní na jižní spojce; na D1, na okresce… obdobně pak kolegové a kolegyně z naší společnosti.

Z tohoto důvodu, v žádném našem školení řidičů nechybí několik následujících rad, jak se na situace připravit.

V každém případě doporučujeme, aby každý řidič, ať jezdí delší nebo kratší vzdálenosti si vybavil „před prvním sněhem“ automobil jedním z balíčků poslední záchrany, nebo krabiček. Pro zjednodušení doporučujeme (a přemlouváme zaměstnavatele, aby jej nařídili jako základní vybavení) malý a velký balíček. Dnes bych se rád věnoval malému balíčku.

Malý balíček poslední záchrany pro řidiče:

Malý je proto, že jej lze jednoduše zabalit dohromady a uložit většinou do schránky u spolujezdce, nebo do opěrky, či do dveří a zajistit, aby v případě nutného opuštění vozidla jej řidič mohl vzít ihned s sebou.

Složení: 1 x izotermická fólie

1 x sáček sušeného masa

2 t čokoládové (nebo obdobné) tyčinky.

Problém výše popsané situace , nebo i situace, kdy můžete být v automobilu a čekáte, je v tom, že nevíte jak dlouho a musíte být ve střehu..  Občasné popojíždění;  vozidla IZS kolem se pohybující atd. O nervozitě „už jsem měl být jinde…“ nemluvě. Podle toho, kdy jste naposledy jedli Vám dříve či později asi začne chybět jídlo, energie, začnete být unaveni. Čokoláda, je dobrým zdrojem rychlé energie; sušené maso také a ještě zasytí. Pokud jste mimo vozidlo, Vaše tělo vydává mnohem více energie. Pokud máte s sebou děti, a zvláště malé děti a nemáte pro ně s sebou jídlo, asi bude čokoláda dobrou věcí.

Sušené maso, díky nutnému „žvýkání“ a přísunu energie Vám pak pomůže, aby jste byli bdělém stavu, navíc hlad zažene. To jsou myslím věci, které si člověk lehce uvědomí.

Teď k izotermické  fólii.

Je s podivem, když slyším, či čtu, že u lidí v zácpě, zejména pak u dětí, se začali projevovat známky podchlazení a zimy. Izotermická fólie Je v takovýchto situacích nezastupitelný pomocník.

Izotermická fólie je onen stříbrný, nebo stříbrozlatý kousek, který stojí pár korun a určitě ji každý již viděl. Minimálně při práci záchranářů.  Že skutečně jde o plastovou plachtu, na kterou je nanesena tenká vrstva hliníku.   Její předností je, že zadrží a zpátky vrací až 80-90% tepla, které tělo vyzařuje. Takže, když se do ní zabalíte, zabalíte do ní děti (pokud máte námi doporučený „malý balíček“ máte k dispozici minimálně dvě fólie – viz dále) , nelze dost dobře prochladnout  pokud sedím  v autě; mimo automobil pomaleji pak prochládání a tepelný diskomfort nastupuje mnohem později, protože samozřejmě pokračují tepelné ztráty od země, obličeje, hlavy.

Co naopak, musíte při použití fólie, je  hlídat svou teplotu a čas od času své zabalení „otevřít“ , aby jste  se nezpotili, zvláště, když začnete vyvíjet činnost.

Další vlastností fólie je, že je nepromokavá. Takže, pokud jsem musel opustit vozidlo, není problém se do ní zabalit i při sněžení, dešti a podobném nečase a získat tak improvizovanou ochranu.

Není tedy důvod mrznout více, než je nutné.

A co v létě? Izotermická fólie vrhá stín. Můžete tak udělat improvizované stínění s otevřenými dveřmi, a alespoň tak třeba dětem ulevit… Pokud jste mimo vozidlo, tak můžete z fólie vyrobit improvizovaný přístřešek se stínem.

 Pokud malý balíček, jak doporučujeme, nevozíte, zkuste si aspoň vzpomenout, pokud se do podobné krizové situace dostanete, že izotermická fólie je povinnou součástí Vaší autolékárničky. Pokud balíček s naším doporučením budete vozit, máte fólie minimálně dvě. A to je víc, než nic.  

RZ, technik BOZP a PO, RITAS s r.o.